onsdag 4 oktober 2017

Med befogenheter (och ansvar) blir äldreomsorgen ännu bättre

Ingela Brännehed, Barbro Westerholm och jag

Eftersom jag arbetar med äldreomsorgsfrågor i mitt "vanliga" jobb och eftersom jag hört så mycket positivt om Tubberöds äldreboende på Tjörn, var det väldigt kul att få besöka det idag. Tillsammans med Barbro Westerholm (L) fick jag en gedigen redovisning av arbetssätt och resultat och därmed också nya idéer att ta med tillbaka till Lerums kommun. För här pratar vi om ett boende där både de äldre och personal är mer än nöjda och den politiska nämnden också. För supernöjda äldre och supernöjd personal kostar inte mer än det motsatta, tvärtom. Äldreomsorgen på Tjörn är betydligt billigare än äldreomsorgen i Lerum.

Vad det handlar om är att man har en organisation där de äldre själva är delaktiga och där personalen har betydligt större befogenheter än i vanliga fall. Och då blir det så mycket bättre. Driftsformen kallas för intraprenad och ett ett sådant boende ska vi ha i Lerums kommun också, tycker jag och övriga liberaler. Med på bilden till vänster är Ingela Brännehed. Hon är kock på boendet och fick tidigare i höst utmärkelsen "årets seniorkock". Mycket välförtjänt för maten på Tubberöds är fantastisk. Här kan ni läsa vad jag tidigare skrivit om boendet och om intraprenaden som driftsform...

Inga kommentarer: