lördag 11 oktober 2014

Jag debatterar gärna. Men jag vill veta med vem.


Som liberal politiker gillar jag både samtal och mer strukturerade debatter. Det är genom idéer som vi själva utvecklas och som samhället utvecklas. Idéer som gifter sig med varandra och genom det blir nya idéer att utveckla och omsätta i handling. Det gäller i det politiska livet, i näringslivet och i det privata livet. Så när människor kritiserar mig för sådant jag tycker, säger eller gör - är det oftast inget jag störs av (jag ska inte säga att jag aldrig störs av det, för det är inte sant, men för det mesta har jag inga problem med det). Om jag i en debatt i fullmäktige i Lerum säger att jag tycker att vi har en bra äldreomsorg i vår kommun, så säger jag det för att jag tycker så och för att jag står för det. Säger någon emot, vilket man har all rätt att göra, så är det upp till den personen, och jag bemöter den gärna med mina argument. Om en anonym person i en insändare i lokaltidningen säger att äldreomsorgen är usel och att jag borde skämmas för att jag tycker som jag tycker, då är det en annan femma. Att gå i polemik med en okänd person som kallar sig för "Lerumsbo", har jag ingen som helst lust med. För jag vill veta vem jag pratar med.

I Sverige får vi säga i princip vad vi vill (det får man inte i alla länder). Den rätten bevarar och värnar vi bäst genom att använda den. Det är din rätt också "Lerumsbo2. Kan du inte använda dig av den istället för att gömma dig bakom en pseudonym? Det är på intet sätt farligt att säga att man tycker att äldreomsorgen är usel. Tvärt om, det är väl ganska ofarligt att uttrycka. Jag pratar gärna med dig, och besvarar dina insändare i lokaltidningen. Men som sagt, jag vill veta vem jag pratar med. Och du "Lerumsbo", du får gärna tycka att jag "ska skämmas" (det är din rätt), men tycker du att det är en konstruktiv hållning att ha?

Den insändare jag reagerat på hittar ni här...


Inga kommentarer: