fredag 15 augusti 2014

Vårgårda möte


Det är sent och jag är tillbaka från en kväll i Vårgårda, där jag bl a var med på Vårgårda möte . För er som inte vet vad det är för någonting, kan jag berätta att det är ett arrangemang som samlar alla Sveriges partiledare till utfrågningar som leds av en pastor från Equmeniakyrkan (och för er som inte vet vad det är för en kyrka, kan jag berätta att det är en sammanslagning av Missionkyrkan, Metodistkyrkan och Bapistkyrkan). Och i kväll var det alltså Jan Björklunds tur att utfrågas och det var därför jag var där.

Det var ett bra samtal som fördes på scen och framför allt var det skönt att få lyssna till något som inte handlade om att någon ville sätta dit någon annan eller att någon ville ha något av någon annan. Det var helt enkelt ett samtal om värderingar, om solidaritet och tolerans och om att faktiskt inte alltid utgå från sig själv eller tänka på sig själv eller sin egen plånbok. Om att vi människor är villiga att avstå till förmån för andra.

Ofta får jag höra, i synnerhet i valtider, att människor röstar med plånboken. Att vi väljer det parti som vi tror gynnar oss själva ekonomiskt. Det där sägs alltid som om det vore någon slags sanning och det är sällan jag hör någon ifrågasätta det. Men det gör jag. Min erfarenhet är inte alls att alla till varje pris tänker på sin egen privatekonomi. Tvärt om. Jag träffar massor av människor som röstar på ett parti som inte gynnar deras egen plånbok, som inte går och längtar efter fler jobbskatteavdrag för att det skulle innebära ett antal hundralappar eller tusenlappar till i månaden. Det är kanske dags att slå hål på den "sanningen" (och man kan ju fråga sig vem den gynnar).

Ett bra möte var det i alla fall, där i Vårgårda.


Inga kommentarer: