tisdag 26 augusti 2014

Skoldebatt


I går kväll var det skoldebatt i Lerum. Arrangörer var FILK, dvs Föräldrar i Lerums kommun. Samtliga åtta partier, som är representerade i fullmäktige i Lerum, var med.

Debatten blev ungefär som förväntat. Oppositionen lovar fler lärare, fler förskolor - ja egentligen fler och mer av det bästa, vilket ju inte är något problem för dem att göra eftersom pengar inte är något bekymmer för dem. Det är bara att höja skatten.

Själv tillhör jag inte dem som tycker att skatten är för hög rent principiellt, i vare sig Sverige eller Lerum. Det har jag aldrig tyckt. Anledningen till att jag i dagsläget inte vill höja skatten handlar om andra saker. Det handlar om att jag inte tror att "mer av samma sak" är lösningen. Viktigt att veta är att vi i Sverige lägger mycket pengar på skolverksamheten, om man jämför med relevanta OECD-länder, men att vi ändå presterar sämre - barn i Sverige lär sig helt enkelt mindre i skolan än i jämförbara länder. Folkpartiets tolkning är alltså att skolans resultat primärt inte handlar om ekonomiska resurser. Ett annat skäl till att Folkpartiet inte vill höja skatten i Lerums kommun är att vi måste börja använda de resurser vi har på ett bättre sätt. Det finns pengar att spara på kommunens lokaler (jämfört med andra kommuner har vi väldigt mycket lokalyta) och på hur vi hanterar våra inköp, upphandlingar och hur vi skriver avtal. Det kan låta knastertorrt men här finns pengar att spara, och det ska vi självfallet göra innan vi diskuterar skattehöjningar. Skattebetalarnas pengar ska behandlas med respekt och kärnverksamheterna ska prioriteras, det är Folkpartiets inställning. Som jag sa på debatten igår, om vi framöver har gjort allt som går att göra och det ändå inte finns pengar till skolan och äldreomsorgen, då kommer kommer även Folkpartiet att föreslå en skattehöjning. Men där är vi ännu inte.

Som väntat fick Jan Björklund stark kritik för sin skolpolitik. Oppositionen är emot karriärtjänster, betyg och ordning och reda. Eftersom jag själv arbetat som rektor, har jag stor respekt för att det tar tid innan nya reformer förändrar på riktigt. När det gäller förstelärartjänster, förstår jag att formerna inte riktigt har satt sig, men också att vi måste ge det tid. Förstlärartjänster är inte bara ett sätt att driva på skolutvecklingen, det är dessutom en väg att ge lärare möjligheter att göra karriär och därmed öka på sina löner. Det är dessutom tjänster som gör skillnad för jämställdheten. De allra flesta lärare är kvinnor och här erbjuds en reell möjlighet till att utvecklas i sitt arbete, och att tjäna mer pengar. Jag tycker vi borde införa karriärtjänster inom fler kvinnodominerade yrken, t ex för sjuksköterskor. Men det tycker alltså inte oppositionen. De tycker att alla ska tjäna lika mycket. I synnerhet kvinnor ska tjäna lika mycket.

Bäst igår var att det nu verkar finnas en politisk enighet om att säga ja till FILK's förslag om ett Skolforum, dvs en arena där professionen, politiker, föräldrar m fl möts för tillsammans utveckla skolan. Det är ett förslag som Folkpartiet gillat hela tiden, sedan förslaget kom för några år sedan, men som det inte tidigare funnits någon politisk majoritet för. Nu verkar det dock finnas det. Bra.

Här säger jag vad jag tycker om den kultur som många gånger finns i offentlig sektor. Den som säger att "alla är lika bra", vilket inte är sant...

Inga kommentarer: