söndag 20 april 2014

Dag 52: Årsrik

Barbro Westerholm och jag
Bredvid mig på bilden är Barbro Westerholm, folkpartist även hon (fast det visste ni väl redan). Barbro har varit med längre än jag. Både i livet och politiken. Och därför är ibland lite klokare än jag. Hon säger så här: Samhällets syn på äldre människor måste förändras. Vi kan börja med att använda ordet årsrik som synonym till gammal eller äldre. Ordet årsrik beskriver bättre den kunskap och den livserfarenhet vi samlat på oss under livets gång och som är en resurs som samhället borde använda bättre. Benämningarna "de gamla" eller "de äldre" ger för mig en kollektivistisk och nedsättande bild av människor som lev ett långt liv och borde därför utmönstras. 

Jag håller med henne och fortsättningsvis ska jag försöka använda ordet årsrik.

Inga kommentarer: